Świadectwo charakterystyki energetycznej mieszkania

Dodano: 02.03.2023

Zmiany od 28 kwietnia 2023 r. Kto będzie musiał mieć świadectwo energetyczne?

28 kwietnia 2023 r. nastąpią duże zmiany dotyczące świadectw. W wyniku nowelizacji ustawy posiadanie świadectwa energetycznego będzie obowiązkowe za każdym razem, gdy właściciel mieszkania lub domu:

  • chce sprzedać swoją nieruchomość,
  • chce wynająć swoją nieruchomość,
  • buduje dom.

  W przypadku sprzedaży mieszkania czy domu sprzedający musi przekazać świadectwo nabywcy w momencie zawierania umowy przenoszącej własność. Informacja o przekazaniu świadectwa znajdzie się w akcie notarialnym. Nabywca nie może zrzec się prawa do otrzymania dokumentu. Co ważne, świadectwo energetyczne musi dotyczyć konkretnie sprzedawanego lokalu, a nie np. całego bloku. Informację o świadectwie trzeba będzie obowiązkowo zawrzeć już w ogłoszeniu o sprzedaży.

  W przypadku wynajmu nieruchomości kopię certyfikatu energetycznego należy dołączyć do umowy najmu w momencie jej zawierania. Najemca nie może zrzec się prawa do otrzymania dokumentu. Co więcej, informacje zawarte w świadectwie energetycznym trzeba będzie koniecznie podać w ogłoszeniu o wynajmie.

Nowy obowiązek dotyczy tylko nowych umów najmu (zawartych po wejściu nowelizacji prawa w życie). Trzeba pamiętać, że świadectwo musi dotyczyć tylko wynajmowanej nieruchomości (lub części nieruchomości, np. pokoju), a nie całego budynku.

Jak uzyskać świadectwo, ile to kosztuje i co grozi za jego brak?

Świadectwa energetyczne mogą wystawiać jedynie fachowcy z odpowiednimi uprawnieniami z zakresu budownictwa. Chcąc uzyskać dokument, należy zatem zgłosić się do osoby oferującej takie usługi. Pełną listę specjalistów uprawnionych do wystawiania świadectw można znaleźć w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej Budynków.

Nowy obowiązek będzie się dla właścicieli nieruchomości wiązać z pewnymi wydatkami. Koszt uzyskania świadectwa energetycznego wynosi kilkaset złotych i zależy od lokalizacji oraz cech obiektu. Ważność świadectwa to 10 lat, o ile w międzyczasie charakterystyka energetyczna lokalu się nie zmieni. Za brak wymaganego certyfikatu grozi kara grzywny. Kara grozi również za błędnie sporządzone świadectwo.

Źródło -www.regiodom.pl

W naszym konkretnym przypadku - sprzedaży lub wynajmu mieszkań na oś. Obrońców Pokoju w Gliwicach wygląda to następująco:

Właściciel mieszkania, które będzie przeznaczone do sprzedaży lub najmu zgłasza ten fakt w SMOP (może być e-mailowo -smop@interia.pl) - następnie zwrotnie na adres e-mailowy wysyłamy dane techniczne budynku, w którym znajduje się mieszkanie przeznaczone do sprzedaży lub najmu. Dane te potrzebne są audytorowi do sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej danego mieszkania.


Wróć
Ważne telefony

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Kliknij zgadzam się.